søndag den 13. oktober 2013

DIY: hæklet babyrangle

For noget tid siden besluttede jeg mig for at hækle en rangle til en veninde, der snart skulle være mor. Min idé tager udgangspunkt i en opskrift fra Lillefisens Mor, men ender med at ligne en vægtstang.

"Indpakket" vægtstangs-rangle til små, stærke babyer :)


Til opskriften skal du bruge:
  • Hæklenål #3 eller #4 (afhængigt af hvor stramt, du hækler - jeg hæklede med nål #4)
  • Bomuldsgarn
  • Vat
  • Evt. bjælde(r)

fm = fastmaske
sm = sammen
m = masker
omg = omgang
*-* = gentag hele vejen rundt

Begynd med en "magic circle" og fortsæt derefter således:


1. omg: 6 fm om den magiske cirkel
2. omg: * 2 fm i hver fm * (12 m)
3. omg: * 1 fm, 2 fm i næste fm * (18 m)
4. omg: * 2 fm, 2 fm i næste fm * (24 m)
5. omg: * 3 fm, 2 fm i næste fm * (30 m)
6. omg: *4 fm, 2 fm i næste fm * (36 m)
7.-10. omg: * 1 fm i hver fm * (36 m) 
11. omg: * 4 fm, 2 fm sm * (30 m)
12. omg: * 1 fm i hver fm * (30 m)
13. omg: * 3 fm, 2 fm sm * (24 m)
14. omg: * 1 fm i hver fm * (24 m)

Fyld kuglen med vat og evt. en bjælde.


15. omg: * 2 fm, 2 fm sm * (18 m)
16. omg: *1 fm i hver fm * (18 m)
17. omg: * 1 fm, 2 fm sm * (12 m)
18.-21. omgang: * 1 fm i hver fm * (12 m)
OBS: Du kan hækle så mange af denne omgang, som du ønsker at stangen mellem vægtkuglerne skal være. Min stang er forholdsvis kort (4 omgange).

Fyld vat i stangen og kugle nr. 2, som det passer dig bedst.

22. omg: * 1 fm, 2 fm i næste fm * (18 m)
23. omg: * 1 fm i hver fm * (18 m)
24. omg: * 2 fm, 2 i næste fm * (24 m)
25. omg: * 1 fm i hver fm * (24 m)
26. omg: * 3 fm, 2 i næste fm * (30 m)
27. omg: * 1 fm i hver fm * (30 m)
28. omg: * 4 fm, 2 i næste fm * (36 m)
29.-32. omg: * 1 fm i hver fm * (36 m)
33. omg: * 4 fm, 2 fm sm * (30 m)
34. omg: * 3 fm, 2 fm sm * (24 m)
35. omg: * 2 fm, 2 fm sm * (18 m)
36. omg: * 1 fm, 2 fm sm * (12 m)
37. omg: 2 fm sm til hullet er lukket. Hæft ende og voila!

13 kommentarer:

  1. Hvor er den fin :) den tror jeg at jeg vil prøve kræfter med snart :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Den er nem at gå til og hurtigt færdig - god fornøjelse :)

      Slet
    2. Kan det passe at 29. omgang skal gentages 4 gange?

      Slet
    3. Har netop kigget opskriften igennem igen og vil bestemt mene, at omgang 29 kun skal hækles én gang. Men måske har jeg overset noget - hvad fik dig til at tænke, at omgang 29. skal hækles fire gange?

      Slet
    4. Pga omgang 7-10, så gav det bare mest mening ind ei mit hoved at omgang 29-32 burde hedde "*1 fm i hver fm* (36 m)"... Men er ret ny til det her hækling skal jeg indrømme :P

      Slet
    5. Du har da fuldstændig ret - jeg må have stirret mig blind. Nu har jeg rettet opskriften til :) Tak!

      Slet
    6. :) Har hæklet en nu :) den er bare så fin...!

      Slet
    7. Wow, du er hurtig - godt gået! Har du en blog, hvor du kan vise den frem (og linke til mig)?
      Alternativt må du meget gerne sende et billede til mig :)

      Slet
    8. Hov, glemte helt at svarer dig, det må du undskylde :(

      Min kæreste synes den var så fin at han nåede at forære den til sin nevø inden jeg fik snuppet et billed af den :(

      Slet
    9. Intet problem.
      Det lyder, som om ranglen blev en succes - det er jo det vigtigste :D

      Slet
  2. Den er bare rigtig fin, hvad er løbelængden på garnet der passer til opskriften?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :)
      Garnet er bomuldsgarn fra Søstrene Grene. Jeg kender ikke dets løbelængde, men brugte mindre end ét nøgle på ranglen. Var det svar nok?

      Slet
    2. Tak, ja det tror jeg :)
      Så vil jeg prøve og lave sådan en

      Slet

TAK for at du læser min blog - det er skønt at kunne dele min kreative verden med dig :)
Det vil gøre mig noget så glad, hvis du vil skrive en kommentar til det indlæg, du netop har læst. Så ved jeg lidt mere om, hvad mine kære læsere kan lide eller ikke lide ved min blog og mine designs.

Kærlig hilsen
Christel

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...